Τα παιδιά μπορεί να εκτίθενται σε λιγότερες διαφημίσεις ζαχαρωδών και λιπαρών τροφίμων στην τηλεόραση, ωστόσο τα σποτ αυτά εξακολουθούν να αποτελούν την πλειοψηφία των διαφημίσεων που βλέπουν τα παιδιά, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine.
Τα παιδιά μπορεί να εκτίθενται σε λιγότερες διαφημίσεις ζαχαρωδών και λιπαρών τροφίμων στην τηλεόραση, ωστόσο τα σποτ αυτά εξακολουθούν να αποτελούν την πλειοψηφία των διαφημίσεων που βλέπουν τα παιδιά, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine.
Επιπλέον, η έρευνα διαπιστώνει ότι τα παιδιά τελικά είδαν περισσότερες διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού το 2009, συγκριτικά με έξι χρόνια νωρίτερα.
Στόχος των ερευνητών του Προγράμματος CFBAI (Children's Food and Beverage Advertising Initiative) ήταν να καταγράψουν την αποτελεσματικότητά του. Πρόκειται για εθελοντικό πρόγραμμα που εκπονείται στις ΗΠΑ από τις εταιρείες τροφίμων και ξεκίνησε το 2006, ως αίτημα του Ινστιτούτου Ιατρικής της χώρας και της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου για καλύτερη αυτό-ρύθμιση των διαφημιστικών μηνυμάτων που απευθύνονται σε παιδιά.
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 17 εταιρίες (περιλαμβανομένης της Coca-Cola, της Krafts Foods, της Kellogg και άλλων πολυεθνικών) που έχουν ταχθεί υπέρ της βελτιώσης του διατροφικού περιεχομένου των διαφημιστικών μηνυμάτων, ειδικά όταν αυτά απευθύνονται σε παιδιά μικρότερα των 12 ετών.
Στην παρούσα ανάλυση δεν συμπεριλήφθηκαν μόνο οι διαφημίσεις που είχαν προβληθεί κατά τη διάρκεια παιδικών τηλεοπτικών προγραμμάτων, αλλά όλες οι διαφημίσεις που είχαν δει ομάδα παιδιών ηλικίας κάτω των 12 ετών.
Μέχρι το 2009 τα παιδιά είχαν δει λιγότερα σποτ τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη ή νάτριο, συγκριτικά με το 2003.
Ωστόσο, η πλειοψηφία των διαφημίσεων που προβλήθηκαν το 2009 (86%) αφορούσαν λιπαρά, ζαχαρώδη και αλμυρά προϊόντα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό του 2003 ήταν 94%.
Επίσης οι διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού το 2009 αξιολογήθηκαν από τους επιστήμονες ως πιο διεισδυτικές. Τα παιδιά 6-12 ετών είχαν δει περισσότερες τέτοιες διαφημίσεις, συγκριτικά με το 2003.
«Κατά γενική ομολογία πλέον προβάλλονται λιγότερες διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων, κάτι που θεωρείται καλό νέο, αλλά απ’ την άλλη παρατηρήσαμε και μεγάλη αύξηση των διαφημίσεων πρόχειρου φαγητού», σημειώνει η ερευνήτρια Λίσα Πογουελ από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόις στο Σικάγο, που ηγήθηκε της ανάλυσης των στοιχείων.
Σύμφωνα με την Δρ Πόγουελ, τα αποτελέσματα δημιουργήσουν ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο η αυτό-ρύθμιση στις διαφημίσεις που προβάλλονται κατά τη διάρκεια παιδιών τηλεοπτικών προγραμμάτων μπορούν να επιφέρουν ουσιαστική αλλαγή στο μάρκετινγκ των παιδικών τροφίμων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το περασμένο Ιούνιο η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής ζήτησε την απαγόρευση των διαφημίσεων των αλυσίδων πρόχειρου φαγητού κατά τη διάρκεια των παιδικών τηλεοπτικών προγραμμάτων, θεωρώντας ότι η εθελοντική αυτό-ρύθμιση δεν είναι αρκετή.
Η επίπτωση της διαφήμισης στην παιδική παχυσαρκία έχει δημιουργήσει επιστημονικές διαμάχες, αλλά υπάρχουν αρκετά καλά εμπεριστατωμένα στοιχεία που δείχνουν ότι οι διαφημίσεις από μόνες του επηρεάζουν το αίσθημα της πείνας στο παιδί και την επιθυμία για πρόχειρο φαγητό.
Πρόσφατη έρευνα διαπίστωσε ότι τα παιδιά που έβλεπα κινούμενα σχέδια κατανάλωναν 45% περισσότερα σνακς όταν είχαν εκτεθεί σε διαφημίσεις τροφίμων αντί σε διαφημίσεις άλλων προϊόντων.
Αυτό που θα πρέπει πάντως να έχουμε όλοι κατά νου είναι ότι οι γονείς θα πρέπει να επιβλέπουν τις διατροφικές επιλογές των παιδιών καθώς τα διαφημιστικά σποτ κατακλύζονται από άμεσα και έμμεσα μηνύματα για λιπαρά, ζαχαρώδη και αλμυρά σνακς.
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συμβουλεύει τους γονείς να μην επιτρέπουν στα παιδιά να βλέπουν τηλεόραση περισσότερες από δύο ώρες την ημέρα, περιλαμβανομένης και της χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
ΠΗΓΗ:health.in.gr
© 2019 Iatrica Όροι χρήσης | Πολιτική προστασίας απορρήτου